رتبه بندی کیفیت پروفیل upvc

رتبه بندی پروفیل upvc در ایران

بهترین راهکار برای رتبه‌ بندی کیفیت پروفیل upvc، انجام آزمون‌های مربوط به کیفیت است که توسط تولیدکنندگان پروفیل upvc در واحد کنترل کیفی انجام می‌گیرد و البته این آزمون‌ها مبتنی بر استانداردهای ملی و بین‌المللی می‌باشد که با تجهیز آزمایشگاه‌ها می‌توان تمام ویژگی‌های ظاهری و باطنی انواع پروفیل پنجره upvc را مورد ارزیابی قرار داد. در این مقاله چند مورد از این آزمون‌های کیفی را با هم مرور می‌کنیم و در مقالات بعدی به تفصیل به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

وضعیت ظاهری پروفیل:

غیر از شیارها و خط های طولی بسیار ریزی که ذات فرایند روزن رانی می باشد هر گونه فرورفتگی، لکه رنگی، موج های طولی و عرضی و حتی زبری‌های ریز در سطح پروفیل غیر قابل قبول می باشد. بنابراین توصیه می شود سطح پروفیل upvc‌ زیر نور لامپ سفید و با زاویه ۴۵ درجه بررسی شود به این دلیل که تولیدگنندگان پروفیل upvc به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از مشکلات ظاهری در زاویه‌های نوری متغیر خورشید قابل ملاحظه نمی‌باشد و ممکن است اپراتور از مشکلات احتمالی موجود مطلع نشود.

قوس طولی و عرضی:

معمولا قوس‌های طولی مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای این منظور از یک سطح کاملاً صاف استفاده می‌شود. یک قطعه ۱ متری از روی خط تولید بریده شده و از دو طرف روی سطح صاف قرار می‌گیرد،  قوس موجود نباید بیشتر از یک میلی‌متر باشد. اما برای قوس‌های عرضی این امر انجام نمی‌گیرد. هرچند این قوس به شکلی نادر اتفاق می‌افتد، اما برای تولید پروفیل پنجره دو جداره با کیفیت حائز اهمیت است و نباید نادیده گرفته شود. لذا توصیه می شود شاخه‌ها از کنار نیز با یک سطح عریض و عمودی مورد بررسی قرار بگیرند. اپراتورها می‌توانند این عمل را با استفاده از خطوط صاف ناشی از کناره های بارانداز خطوط و با بررسی شاخه با طول نهایی تولید شده انجام دهند. پروفیل ها باید صاف و قائم باشند.

اندازه های اسمی:

رعایت اندازه‌های اسمی مورد دیگری است که برای رتبه بندی پروفیل upvc در ایران موردتوجه قرار می گیرد و برای تولیدکنندگان پروفیل upvc حائز اهمیت می‌باشد. این اندازه‌ها با توجه به درجه بندی پروفیل upvc و کلاس پروفیل متفاوتند و پروفیل ها با توجه به کلاس تولید خود مورد ارزیابی قرار می گیرند. برای مثال ضخامت دیواره پروفیل های در و پنجره کلاس A باید حداقل 8/2 میلی‌متر باشد و یا ارتفاع پروفیل های سری ۶۰ برابر با ۶۰ میلی‌متر باشد.

جرم واحد طول:

جرم واحد طول هم از نظر تولید کننده پروفیل upvc و هم از نظر شرکت تولید کننده درب و پنجره دوجداره که مصرف‌کننده پروفیل است حایز اهمیت است. محصولات با وزن پائین‌تر از حد اعلام شده از طرف تولیدکنندگان پروفیل upvc، از نظر کیفی ایجاد شبهه می‌کند. همچنین موجب می‌شود مصرف‌کننده از تولید کننده پروفیل upvc سلب اعتماد کرده و درب و پنجره upvc نیز از کیفیت لازم برخوردار نباشد. وزن پائین در انواع پروفیل درب و پنجره upvc ممکن است ناشی از نازک بودن پروفیل‌های تولیدی و خارج شدن محصول از طبقه بندی کیفی خود باشد که نتیجه آن کاهش پایداری در برابر ضربه و یا فشار وارده می‌باشد.

دمای نرمی ویکات:

نتایج این آزمون نیز برای رتبه بندی کیفیت پروفیل upvc می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد و برای مشخص کردن نقطه نرم تولیدات به کار می رود. هدف اصلی این آزمون تعیین مقاومت مواد پلیمری در برابر تنش، در یک درجه حرارت معین می‌باشد. اساس آزمون به این صورت است که دمای آزمونه را با سرعت ثابت افزایش داده و همزمان بر روی آن، جرم مشخصی از طریق یک سوزن با اندازه استاندارد اعمال می‌کنند. دمایی که در آن سوزن به اندازه یک میلی متر وارد آزمونه می شود را به عنوان دمای نرمی ویکات یا نقطه نرم شدگی گزارش می‌کنند که یکی دیگر از مواردی است که در درجه بندی پروفیل upvc موثر است.

البته شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود  که مطالب گفته شده چه کاربردی دارند،  باید خاطر نشان کرد که شما به عنوان تولید کنندگان درب و پنجره دوجداره برای  ساخت بهترین درب و پنجره و یا به عنوان مصرف‌کننده نهایی برای خرید درب و پنجره باید توجه داشته باشید که پروفیل انتخابی شما باید بهترین نتایج را از این آزمون‌ها گرفته باشد.

آزمون‌های دیگری مانند چگالی، آزمون ضربه سقوط وزنه، قابلیت جوش پذیری و… توسط تولیدگنندگان پروفیل upvc انجام می شود و از این نتایج نیز می توان برای کمک به فرایند تولید  بهترین پنجره دوجداره upvc بهره برد.

درجه بندی پروفیل upvc بر اساس آزمونهایی که انجام می‌شود تعیین می‌شود

درجه بندی پروفیل upvc:

ویژگی های زیر را برای درجه بندی پروفیل upvc می‌توان در نظر گرفت و سپس بر این اساس رتبه بندی کیفیت پروفیل upvc را انجام داد.

  • عدم تغییر رنگ پروفیل در و پنجره در برابر تابش اشعه خورشید
  • غیرقابل اشتعال در آتش سوزی ها
  • مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی
  • مقاوم در برابر نفوذ گردوغبار
  • عایق صوتی و حرارتی
  • قابلیت بازیافت و عدم ایجاد آلودگی برای محیط‌زیست
  • دوام و استحکام بالا
  • محکم بودن در صورت برخورد ضربه

 سخن آخر اینکه این مهم بر عهده‌ی انجمن تولیدکنندگان پروفیل upvc و شرکتهای تولید پروفیل upvc است که با دقت چندبرابر و صادقانه برای تولید محصولاتی با کیفیت و در عین حال کارامد بتوانند انعطاف پذیری و قدرت پلیمرها را نشان داده و در مصرف کنندگان پروفیل در و پنجره یو پی وی سی و تولید کنندگان درب و پنجره دوجداره ایجاد انگیزه کنند. ما در مجموعه سی فور(سیفور) در این سال‌ها سعی کرده‌ایم در این راستا قدم برداریم و محصولاتی تولید کنیم که رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.

 

امروزه عایق بندی و درزبندی پنجره ­های دو جداره در...

1.  پروفیل پنجره  UPVC از لحاظ کیفی و همچنین از...

تمیز کردن پنجره دوجداره تمیز کردن پنجره‌های ساخته شد از...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *