تمیز-کردن-پنجره-دوجداره

تمیز کردن پنجره دوجداره

تمیز کردن پنجره‌های ساخته شد از پروفیل upvc به طور منظم از اهمیت بالایی برخوردار است و به حفظ و نگهداری شیشه و قاب پنجره کمک می‌کند. در واقع، با تمیز کردن پنجره‌های upvc می‌توانید طول عمر آن‌ها را افزایش دهید و از هزینه‌های ناشی از تعمیر و تعویض پنجره‌ها جلوگیری کنید. همچنین وجود پنجره‌های تمیز و درخشان در فضای خانه باعث افزایش نور و روشنایی، حفظ دید منظره‌های زیبا و ایجاد یک فضای شاد و سرشار از انرژی مثبت برای ساکنین خانه می‌شود. بنابراین، علاوه بر تأمین بهداشت ، توجه لازم به نظافت و نگهداری پنجره‌ها برای حفظ زیبایی و صفا در خانه بسیار حائز اهمیت است.

هرچند که تمیز کردن پنجره دوجداره کاری زمان‌بر و دشوار است، اما با رعایت نکاتی که در ادامه گفته می‌شود، می‌توانید به راحتی پنجره‌های upvc خود را تمیز نگه دارید.

با اینکه انواع پنجره upvc نسبت به پنجره‌های سنتی بسیار پایدارتر و مقاومتر هستند، اما باز هم نیاز به مراقبت دارند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند. برای این منظور بهتر است به صورت منظم قاب پنجره و شیشه آن را تمیز کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل و خرابی، از افراد متخصص کمک بگیرید.

۱۰ نکته اصولی برای تمیز کردن پنجره دوجداره

۱- از اسکاچ یا سیم زبر استفاده نکنید.

استفاده از اسکاچ یا سیم زبر برای پاک کردن لکه‌های قاب و شیشه پنجره اصلاً توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به پنجره آسیب بزند. اسکاچ در واقع یک نوع پارچه‌ی سخت است که می‌تواند سطح پنجره را خراشانده و به دلیل این خراشیدگی‌ها، باعث ظاهر نامناسب و کاهش شفافیت شیشه پنجره شود. به جای استفاده از اسکاچ می‌توانید از پارچه‌ی نرم و مرطوب برای پاک کردن کثیفی و لکه‌های قاب و شیشه پنجره استفاده کنید.

۲- از محلول آب و مایع ظرفشویی رقیق استفاده کنید.

یکی از روش‌های تمیز کردن پنجره دوجداره استفاده از محلول آب و مایع ظرفشویی است. برای تهیه این محلول، یک قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی را در چهار فنجان آب حل کنید. البته ابتدا لازم است آب را بجوشانید و بگذارید تا سرد شود. سپس آب سرد شده را با مایع ظرف شویی ترکیب کنید و روی پنجره‌ها بپاشید. سپس با یک پارچه پنبه‌ای یا دستمال نرم، پنجره را تمیز کنید. این روش به خوبی جرم و آلودگی را از روی پنجره دوجداره upvc حذف می‌کند.

۳- قدرت سفید کننده را نمی‌توان انکار کرد ولی برای تمیز کردن پنجره دوجداره از آن استفاده نکنید.

استفاده از مواد شوینده‌ی قوی مانند وایتکس برای تمیز کردن پنجره‌ دوجداره علاوه بر ایجاد آسیب‌های جبران ناپذیر بر روی پروفیل،  به طور قابل توجهی بر روی سلامتی افراد و همچنین محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارد. به جای این مواد شوینده‌ی قوی، می‌توانید از روش‌هایی مانند استفاده از محلول آب و مایع ظزفشویی یا حتی صابون و آب استفاده کنید.

۴- بخارشوی خانگی مناسب برای تمیز کردن پنجره دوجداره

بخارشو دستگاهی است که فقط از بخار آب برای پاکسازی سطوح استفاده می‌کند. به همین دلیل، برای پاک کردن پنجره‌های upvc بسیار مناسب است. از آنجا که پروفیل یو پی وی سی ممکن است در برابر مواد شیمیایی مقاوم نباشد، بنابراین برای پاک‌کردن آن‌ها باید از مواد شیمیایی خودداری کرد. همچنین، بهتر است شیشه‌ها را نیز با بخارشوی تمیز کنید، زیرا استفاده از پارچه آغشته به مواد شیمیایی ممکن است ضرری به پروفیل برساند.

۵- استفاده از حوله‌های میکروفایبر را فراموش نکنید.

با استفاده از یک حوله میکروفایبر برای تمیز کردن پنجره دوجداره، می‌توانید از خراشیدن شیشه و قاب جلوگیری کنید. این حوله‌ها گرد و غبار را از روی شیشه پاک می‌کند و به دلیل پرزندگی کم، خطر ایجاد خراش بر روی شیشه و قاب را به حداقل می‌رساند. همچنین، می‌توانید این حوله‌ها را بعد از استفاده با آب شستشو داده و دوباره استفاده کنید.

۶-  استفاده از حفاظت کننده‌های شیشه

هنگامی که قصد تمیز کردن شیشه‌ها و ستون‌های تقسیم کننده را دارید، بهتر است از حفاظت‌کننده‌های شیشه‌ای استفاده کنید تا بدون آسیب به شیشه‌ دوجداره، آن‌ها را تمیز کنید . همچنین به هنگام تمیز کردن پنجره دوجداره بیش از حد با دستانتان به شیشه و قاب فشار وارد نکنید، زیرا این کار باعث آسیب به قاب و شیشه می‌شود.

۷- از روزنامه‌ برای تمیز کردن پنجره دوجداره استفاده نکنید.

روزنامه‌های باطله می‌توانند برای پاک کردن شیشه‌ها استفاده شوند. این روزنامه‌ها لکه‌های زیادی را از شیشه پاک می‌کنند و همچنین هیچ نشانه‌ای از خود به جا نمی‌گذارند. با این حال، بهتر است از روزنامه‌های باطله برای پاک کردن شیشه‌ها و پنجره‌های ساده استفاده شود، چون مواد شیمیایی موجود در کاغذ و چاپ روزنامه ممکن است باعث آسیب به پروفیل در و پنجره شود و در نتیجه خاصیت عایقی آن را تخریب کند.

۸- تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌‌ها

تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌های پنجره، بدون ایجاد خراش یا آسیب، همیشه دشوار است. حتی در مورد پنجره‌های دوجداره نیز به همین صورت است. ابتدا بهتر است برای تمیز کردن گوشه‌های قاب پنجره از سرپوش‌های باریک جارو برقی استفاده کنید و سپس یک گلوله پنبه را در محلول آب و مایع ظرفشویی فرو برده و از آن برای تمیز کردن محل موردنظر استفاده کنید.

۹- در روزهای ابری پنجره را بشوئید.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که روزهای آفتابی بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره‌ دوجداره هستند. اما باید به شما بگوییم که این یک تصور غلط است و اتفاقاً باید در روزهای ابری شیشه‌ها را تمیز کنید!

این مطلب درست است که با کمک نور خورشید می‌توان خاک و رسوبات روی شیشه را بهتر دید. اما لازم است توجه داشته باشید که نور خورشید مستقیم می‌تواند پنجره را خیلی سریع خشک کند و لکه‌ی آب یا مایع تمیز کننده را بر روی شیشه باقی بگذارد. بنابراین تمیز کردن پنجره دو جداره در روز ابری به شما کمک می‌کند تا شیشه را به درستی تمیز کنید.

۱۰- براق کردن شیشه پنجره دوجداره

اگر به دنبال راه حلی برای براق کردن شیشه‌‌هایتان هستید، استفاده از آب لیموی تازه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. البته نه آب لیموی موجود در یخچال بلکه لیمو ترش تازه تهیه کنید و آب آن را صاف کنید. سپس یک پارچه مرطوب را آماده کرده و روی آن آب لیمو ترش تهیه شده را بریزید. سپس با حرکات آرام و دقیق، روی پنجره هایی که قبلاً پاک شده اند، مالش دهید. در نهایت، با یک دستمال کمی مرطوب، پنجره ها را پاک کنید و از درخشندگی و زیبایی آن‌ها لذت ببرید.

در نهایت، با رعایت نکات فوق، می‌توانید به راحتی پنجره‌های خود را تمیز نگه دارید و طول عمر پنجره‌ها را افزایش دهید. همچنین، با توجه به اینکه پنجره‌ها از جمله قسمت‌هایی هستند که از نظر ظاهری نقش مهمی در شکل دهی به فضای داخلی منزل دارند، تمیز کردن و نگهداری آن‌ها بهبود ظاهر کلی خانه را به دنبال خواهد داشت.

مراحل تمیز کردن پنجره‌ دوجداره upvc

۱- تمیز کردن قاب

تمیز کردن قاب پنجره‌ی upvc بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. می‌توانید قاب پنجره را با آب گرم و صابون یا محلول آب و مایع ظرفشویی رقیق شستشو دهید. سپس با استفاده از یک پارچه‌ی نخی نرم، سطوح داخل و خارج قاب پنجره را به طور کامل پاک کنید. اگر قصد استفاده از بخارشو را دارید، حتماً از تیغه یا برس مخصوص بخارشو استفاده کنید که برای شستشوی قسمت‌های کوچک و ریز طراحی شده و از ایجاد خراش بر روی چهارچوب پنجره‌ی upvc جلوگیری می‌کند. پس از شستشو، با یک پارچه‌ی نمدار بدون پرز، قاب پنجره را خشک کنید.

تمیز-کردن-قاب-پنجره-دوجداره

۲- تمیز کردن شیشه پنجره دوجداره

تمیز کردن شیشه‌ی پنجره‌ دوجداره بهتر است با استفاده از بخارشو یا محلول آب و مایع ظرفشویی صورت پذیرد. پس از انجام عملیات تمیز کردن، شیشه‌ها باید با یک پارچه‌ی نمدار خشک شوند.

۳- تمیز کردن لولا

با گذشت زمان، لولای پنجره‌های upvc با گرد و خاک کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن این لولاها، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید: ابتدا پنجره را کاملاً باز کنید و با یک دستمال میکروفایبر یا سرپوش‌های باریک جاروبرقی تمام آلودگی و کثیفی را پاک کنید.

۴- تمیز کردن یراق‌آلات

دستگیره پنجره از پرکاربردترین اجزاء پنجره است که برای باز و بسته کردن پنجره از آن استفاده می‌کنیم. این قسمت به دلیل استفاده مکرر، می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌های مختلفی را در خود جای دهد و خطرآفرین شود بنابراین در آخرین مرحله از تمیز کردن پنجره دوجداره، دستگیره‌ها را تمیز می‌کنیم.

برای جلوگیری از این خطرات، بهتر است دستگیره را با محلول آنتی‌باکتریال خانگی و یک پارچه تمیز کنیم. در واقع، این پروسه می‌تواند در چرخه نظافت خانه به عنوان یک قسمت مستقل تعریف شود تا همواره دستگیره در و پنجره یو پی وی سی تمیز و براق باشد.

رفع بخار بین دو شیشه

اگر بین دو شیشه پنجره خانه‌تان بخار تشکیل شده باشد، این به معنای این است که مهر و موم پنجره از بین رفته و فضای نفوذناپذیر بین دو قطعه شیشه دچار نقص شده است. در این شرایط، شما باید پنجره دو جداره را تعمیر یا تعویض کنید، اما ممکن است برای مواقعی مانند ایام عید، بخواهید به شکل موقتی مشکل را حل کنید تا در فرصت مناسب نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. برای این کار، می‌توانید با یک ابزار مناسب، گوشه‌ای از شیشه را سوراخ کرده و سپس ماده‌ی خشک کننده‌ مانند ژل سیلیکا که رطوبت فضای بین دو شیشه را جذب می‌کند، درون سوراخ قرار دهید. علاوه بر این، می‌توانید یک پنکه را در مقابل سوراخ قرار داده و به کمک آن، بخار را خارج کنید. به یاد داشته باشید که این راه‌حل‌ها موقتی هستند و سوراخ شدن یکی از شیشه‌های پنجره به معنای از بین رفتن سیستم عایق آن است.

انواع پنجره دوجداره پنجره دو جداره، نوع جدیدی از پنجره‌ها...

کاهش صدا در پنجره‌های دوجداره هنگامی که صحبت از ایجاد...

رتبه بندی پروفیل upvc در ایران بهترین راهکار برای رتبه‌...

گردهمایی تولیدکنندگان پروفیل پنجره upvc سی فور   هلدینگ فناور‌پلاستیک...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *