امروزه عایق بندی و درزبندی پنجره ­های دو جداره در ساختمان­ ها از جمله نکات مهمی است که اغلب افراد به آن توجه می­ کنند. یکی از مهمترین دلایل استفاده از در و پنجره دوجداره در ساختمان­ ها، امکان عایق بندی و درزبندی و جلوگیری از ورود صدا، سرما و گرما در فصل زمستان و تابستان است.

سیستم­ های تولید کننده در و پنجره دوجداره، استفاده از یراق آلات مناسب و پروفیل مخصوص، آب بندی ­ها، لوازم درزگیری و فریم در و پنجره دوجداره باعث عدم نفوذ آب و گرد وغبار به داخل ساختمان ­ها خواهد شد. مجتمع صنایع فناورپلاستیک سپاهان با تولید پروفیل­ های در و پنجره دوجداره سی فور، به عایق سازی ساختمان ها کمک بزرگی کرده است.

 

نحوه عایق بندی و درزبندی پنجره های دوجداره

عایق بندی در و پنجره دوجداره از جمله خدماتی است که توسط افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه انجام می ­گیرد. این ساز و کار مشخص شامل بررسی، تحلیل و انتخاب روش­ها می ­باشد که نیاز به ابزار و وسایل تخصصی دارد. عایق بندی پنجره های دوجداره با رگلاژ تخصصی، لاستیک­ های درزگیر، تعویض یراق آلات معیوب و چسب های مخصوص به طور کامل امکان پذیر می باشد.

در قدم اول باید چهارچوب ­ها توسط آهن پوشانده شود تا علاوه بر ایجاد ثبات کلی در کار، موجب افزایش مقاومت پنجره ­ها در گذر زمان گردد. قدم بعدی نحوه نصب صحیح آن است که نیازمند این است که نصاب تمامی اصول را رعایت کرده و علاوه بر تنظیم و رگلاژ صحیح از مواد و ابزار استاندارد برای درزگیری کلی و جزئی استفاده کند. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که به طور کلی بعد از جنس و نوع در و پنجره دوجداره، نحوه صحیح نصب می تواند طول عمر آن را تا سال­ها برای شما تضمین کند.

 

 

نقش رگلاژ درعایق بندی و آب بندی پنجره­ های دوجداره

رگلاژ یک پنجره دو جداره از جمله موارد خدماتی ضروری است که حتماً باید توسط یک کادر مجرب و متخصص انجام شود. اینکه چه زمانی باید نسبت به تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره اقدام کنید، در زیر به مواردی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند به شما کمک کند:

– ورود و خروج گرما و سرما در فصل های تابستان و زمستان اتلاف انرژی را به همراه خواهد داشت

– عدم رعایت قوانین نصب اصولی

– نفوذ آب از درز‌ها و کناره‌های پنجره دوجداره

– گیر کردن دستگیره ­ها در هنگام باز و بسته نمودن پنجره ها

– شکستگی یا خم در ناحیه نوع بازوی فریم لس

– خرابی یراق آلات

– خرابی و یا سست شدن لاستیک­ های به کار رفته در اطراف پنجره

 

 

استفاده از چسب­ های آب بندی

همانطور که گفتیم یکی از دلایل استفاده از آب بندی کردن برای پنجره­ های دوجداره جلوگیری از هدر رفتن انرژی مصرفی مانند گرما و سرما از درز‌های پنجره و شیشه می ­باشد. معمولاً چسب­ های آب بندی در دو نوع سیلیکون و ماستیک مورد استفاده قرار می گیرد. چسب های سیلیکون گران تر و بهتر می­ باشند. البته این چسب­ها در رنگ های متفاوت سفید، بی رنگ، مشکی، قهوه ای در بازار عرضه می‌شوند که با توجه به نیاز شما می توان آنها را مورد استفاده قرار داد.

چسب سیلیکون از مواد پلیمری ساخته شده که بسته به محل و دمای مورد استفاده متفاوت می­ باشد. مانند محل­ ها و مکان­ه ایی که در مجاورت حرارت بالا هستند از چسب سیلیکونی حرارتی استفاده می ­شود، اما در مکان­ هایی که تراکنش شیمیایی نباید شکل بگیرد می توان از چسب سیلیکونی خنثی استفاده کرد.

چسب ماستیک یا درزگیر

از ترکیب چسب­ های سیلیکون و مواد بتون مانند می ­باشد که بسته به نوع مصرف و قابلیت درزگیری آن برای مکان­ های مختلف و با مواد مختلف ساخته می شود. از ویژگی‌های این چسب می‌توان به موارد زیراشاره کرد:

– مقاومت بالا در برابر اشعه آفتاب

– خشک شدن سریع

– چسبندگی عالی به بتن، شیشه، سرامیک و سطوح رنگ آمیزی شده

– مقاومت بالا در برابر تنش های برشی

 

نکات مهم برای نگهداری از پنجره ­های دوجداره

– از باز کردن بیش از حد پنجره ­های بازشو فریم لس پرهیز نمایید.

– در صورت وقوع بادهای شدید پنجره‌ها را به طور کامل ببندید، چرا که ممکن است به لولا‌های آن آسیب وارد شود.

– شستشوی منظم پنجره ها، بخصوص قسمت های لاستیکی آن با پارچه مخصوص عمر و دوام آن را افزایش می­دهد.

– هنگامی که تعمیرات ساختمانی انجام می ­شود سطح روی پنجره خود را بپوشانید تا از ورود صدمه به آن جلوگیری شود.

– روغن کاری قطعات مکانیکی.

– در صورتیکه دستگیره‌های پنجره ­های شما شل شده باشند، به آرامی و با دقت بالا آن را در جای خود محکم کنید.

– در هنگام نظافت در صورت خارج نشدن آب به بیرون و یا در هنگام بارش‌های باران در صورت نفوذ آب به داخل ساختمان حتماً باید با متخصصین در این حوزه تماس بگیرید تا شیارهای تخلیه را در پروفیل ایجاد کنند.

– به هیچ عنوان سعی نکنید که خودتان اقدام به ایجاد شیار یا عایق بندی و تنظیم شیشه کنید زیرا خطرات زیادی همچون شکستن پروفیل ­ها و شیشه دوجداره، افتادن لنگ­ه ها و یا باز کردن بیش از حد منافذ عبور آب شود، که مشکلات شما را دو چندان خواهد کرد.