پنجره دوجداره کشویی

پنجره دوجداره کشویی

در گذشته برای ساخت پنجره کشویی از آلومینیوم استفاده می‌کردند ولی امروزه به دلیل مزایای زیاد upvc، از این پروفیل در ساخت انواع پنجره دوجداره کشویی استفاده می‌شود. پنجره دوجداره کشویی یکی از مدل‌های محبوب است و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، افراد برای منزل و محل کار خود از آن استفاده می‌کنند. این پنجره دو جداره در هنگام بازشدن فضایی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند و تهویه هوا به خوبی انجام می‌شود.

پروفیل فریم کشویی از ریل‌هایی تشکیل شده که لنگه بازشو به وسیله‌ی یک غلتک روی آن قرار می‌گیرد و حرکت می‌کند. به همین خاطر باز و بسته شدن به صورت کشویی انجام می‌شود و پنجره کشویی می‌تواند یک لنگه یا دو لنگه بازشو باشد.

پنجره دو جداره کشویی یک لنگه بازشو

این پنجره فقط دارای یک لنگه متحرک است که به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کند.

پنجره دوجداره کشویی دولنگه بازشو

این پنجره دارای دو لنگه متحرک است و هر کدام را می‌توان به صورت جداگانه باز یا بسته کرد.

پنجره کشویی

پنجره دوجداره لولایی

پنجره دوجداره لولایی همان‌طور که از نامش پیدا است نیازمند لولا می‌باشد و بازشو روی محور افقی و یا عمودی بسته به نوع پنجره انجام می‌شود. پنجره دوجداره تک حالته، پنجره دوجداره دوحالته و پنجره سایبانی از انواع پنجره دوجداره لولایی است.

پنجره لولایی تک حالته

این نوع پنجره لولایی دارای بازشو روی محور عمودی است.

پنجره لولایی دوحالته

این نوع پنجره دارای یراق آلات مخصوصی است که باعث می‌شود علاوه بر باز شدن روی محور عمودی، با تغییر حالت دستگیره  لنگه را روی محور افقی نیز باز و یا بسته کرد. بنابراین در پنجره لولایی دوحالته می توان پنجره را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی باز کرد.

پنجره لولایی سایبانی یا کلنگی

بازشوی این پنجره‌ها روی محور افقی است و زاویه‌ای محدود دارند. لولاها می‌توانند در قسمت بالا و یا پایین باشند که جهت بازشو برخلاف آن خواهد بود.

به دلیل تنوع زیاد پنجره دوجداره upvc، افراد در انتخاب دچار سردرگمی می‌شوند. ولی بررسی‌ها نشان داده که پنجره‌های لولایی و پنجره کشویی نسبت به دیگر انواع مدل پنجره‌ها بسیار پرکاربرد است.

شاید در هنگام خرید پنجره دوجداره این سؤال در ذهنتان به وجود بیاید پنجره دوجداره لولایی بهتر است یا پنجره کشویی؟ پاسخ قطعی به این سؤال وجود ندارد. هر کدام از این پنجره‌ها مزایا و معایب خود را دارد و این شما هستید که با توجه به نیازهایتان باید تصمیم بگیرید که بهترین درب و پنجره دو جداره کدام است؟ بنابراین در این قسمت از مقاله به تفاوت‌های این دو مدل پنجره پرداختیم که شما بتوانید تصمیم گیری بهتری انجام بدهید.

پنجره دوجداره لولایی

۱۰ تفاوت اصلی پنجره لولایی و پنجره کشویی

۱. شاخص‌ترین تفاوت پنجره دوجداره کشویی و لولایی در نحوه باز شدن این نوع پنجره‌هاست. پنجره کشویی از کنار و به صورت ریلی باز می‌شود ولی پنجره لولایی از چپ و راست یا بالا و پایین و یا حتی به صورت دو حالته قابل باز شدن است.

۲. پنجره لولایی بنا به دلایل زیر نسبت به انواع پنجره دوجداره کشویی زیبایی ظاهری بیشتری دارد.

  • پهنای پروفیل upvc به کار رفته در پنجره دوجداره کشویی تقریباً دو برابر نوع لولایی است و به همین خاطر پنجره کشویی به اندازه پنجره لولایی از زیبایی ظاهری برخوردار نیست.
  • لنگه های متحرک پنجره کشویی نسبت به لنگه ثابت جلوتر قرار می‌گیرد و به هنگام بسته بودن این تفاوت سطح به چشم می‌خورد و از ظرافت لازم برخوردار نیست.

۳. اگر عایق بندی درب و پنجره در ساختمان برای شما اولویت دارد مطمئناً پنجره لولایی به دلایل زیر، گزینه بهتری است.

  • یکی از این دلایل وجود لاستیکEPDM و TPV است که به هنگام بسته شدن لنگه پنجره لولایی، این لاستیک که بین لنگه و فریم قرار دارد تحت فشار قرار گرفته و مانع عبور هوا در فاصله بین لنگه و فریم می‌شود در صورتی که در انواع پنجره دوجداره کشویی به جای استفاده از این لاستیک‌ها، یک سری درزگیر و پرزگیر میان لنگه و فریم استفاده شده که گرچه تا حدی مانع ورود گردوغبار به داخل ساختمان می‌شود ولی این مدل از پنجره های دوجداره به اندازه پنجره لولایی عایق نیست.
  • دلیل دیگر، وجود ریل در زیر لنگه است که فاصله‌ای بین لنگه و فریم ایجاد می‌کند و مانع کیپ شدن کامل پنجره می‌گردد.
  • و در آخر باید به این نکته اشاره کرد که ضخامت شیشه دوجداره و فاصله بین دو جداره در پنجره کشویی کمتر است و به دنبال آن میزان گاز آرگون تزریق شده در این فاصله کمتر است که روی میزان عایق بودن پنجره تأثیر می‌گذارد.

۴. پنجره دوجداره کشویی به دلیل اینکه لنگه‌ها روی هم باز می‌شود نیاز به فضای زیادی ندارد، برای مکان‌هایی که فضای محدودی دارند این نوع پنجره مناسب‌تر است.

۵. پنجره کشویی به دلیل نحوه باز شدن برای نصب انواع پرده مناسب است و محل نصب چوب پرده مزاحمتی ایجاد نمی‌کند ولی پنجره‌های لولایی به دلیل باز و بسته شدن لنگه‌ها در محل نصب پرده‌ها محدودیت داریم.

۶. یراق آلات به کار رفته در درب و پنجره upvc کشویی نسبت به سیستم لولایی ساده‌تر است.

۷. پنجره‌های لولایی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به طور کامل به دو سمت شیشه دسترسی داشته باشید بنابراین شستشو و تمیز کردن به راحتی امکان پذیر است. در انواع پنجره دوجداره کشویی به هنگام باز بودن، لنگه‌ها روی هم قرار می‌گیرند که تمیز کردن یک سمت پنجره تنها با خارج کردن لنگه بازشو از ریل امکان پذیر است.

۸. تفاوت دیگر این است که درب و پنجره دوجداره لولایی دارای تنوع بازشو است مانند پنجره تک حالته، دو حالته و پنجره سایبانی

۹. در پنجره های لولایی به دلیل استفاده از لولا، اصطکاک بین لنگه و فریم کمتر است و راحت‌تر باز و بسته می‌شود و سر و صدای کمتری در حین باز و بسته شدن دارد.

۱۰. درب و پنجره یو پی وی سی کشویی دارای پروفیل بازسازی نیست و به هنگام تعویض پنجره دچار مشکل می‌شویم در صورتی که پنجره‌های لولایی پروفیل بازسازی دارند و به راحتی می توان پنجره‌های قدیمی را با پنجره‌های جدید تعویض کنیم.

رگلاژ پنجره دوجداره: آموزش کاربردی و گام به گام پنجره‌های...

بهترین پروفیل upvc  قبل از پرداختن به موضوع بهترین پروفیل...

درود بر انسان‌های نیک، آنان که در اندیشه دیگران تصویر...

کاهش صدا در پنجره‌های دوجداره هنگامی که صحبت از ایجاد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *