محمدحسین حمصیان (@hemmasiyan.fps)

تحلیلگر بازارهای مالی و فعال صنعت UPVC

معاونت فروش و بازاریابی مجتمع صنایع فناورپلاستیک سپاهان (سی فور، سی وین ، سی پان ، سی در)

قیمت های جهانی در ابتدای آبان ماه پس از یک رالی صعودی 2 ماهه به سقف رسیده و یک آرامش همراه با نزول را تجربه کردند که در هفته آخر آبان این نزول در بخش قیمت های آسیایی شدید شد و در حدود 10 درصد افت قیمت را تجربه نمود اما در بخش ترکیه و اروپا ثابت ماند. به طول کلی آبان ماه را می توان ماه کاهشی برای قیمت های آسیا و ثبات اروپا و ترکیه دانست . جنوب آسیا از 1900 دلار با 10% کاهش به 1710 دلار رسید. آسیای شرقی با 260 دلار معادل 15 درصد کاهش روبرو شد و به 1490 دلار رسید . آسیای جنوب شرقی با قیمت 1550 دلار ، 250 دلار معادل 14 درصد کاهش را تجربه نمود. اروپا 100 دلار معادل 4.5 درصد از قیمت خود را از دست داد و بر پایه 2100 دلار معامله شد و ترکیه هم بدون تغییر 2200 دلار را حفظ نمود.

 

  قیمت پایه پودر پی وی سی هم ماهی کاهشی داشت و از 46265 تومان در ابتدای آبان ماه به 41280 تومان در 30 آبان رسید یعنی کاهشی حدود 11 درصدی. اما قیمت پایه PVC در ایران که فرمول محاسبه آن به مجهولی غیر قابل حل بدل شده است در این کاهش، رفتاری ناهمگون با قیمت های جهانی را از خود نشان داد. به طوریکه با وجود ثبات تقریبی دلار نیمایی بر مبنای حدود 23200 تومان اما ساز ناهماهنگی با قیمت های جهانی نواخت و در هفته اول آبان ماه در مقابل کاهش قیمت های جهانی مقاومت نموده اما در هفته دوم به یکباره و پس از 2 هفته ثبات، کاهشی 6 درصدی و بسیار بیشتر از نرم جهانی داشت اما در هفته سوم به تعادلی نسبی با قیمت های جهانی رسیده و ثابت ماند این روال در هفته ی پایانی آبان ماه با کاهشی کمتر از نصف کاهش قیمت های آسیایی ادامه یافت تا در هفته ای که بیشترین کاهش در متوسط قیمت های جهانی رخ داد قیمت پایه تنها 4.7 درصد از قیمت خود را از دست بدهد. کاهش چشمگیر قیمت پایه در هفته دوم آبان به نحوی بود که برای اولین بار در 3ماه اخیر قیمت پایه کمتر از قیمت جنوب آسیا تعیین شد اما در هفته ی آخر جایگاه خود را بازستاند.

نکته مهم دیگر در این ماه کاهش جدی عرضه ی پتروشیمی ها با شروع overhaul  پتروشیمی بندرامام بود به طوریکه از میانگین 7800 تن عرضه در هفته، نیمه ی  ابتدای ماه 4900 تن عرضه هفتگی را تجربه نمود و در هفته ی سوم و چهارم نیز با وجود برگشت به 7900 و 7500 تن اما از آنجایی که بیش از نصف آن سلف یکماهه بود، درد چندانی از تقاضای انباشته ی بازار دوا نکرد و همین امر منجر به رقابت های بسیار بالا در بورس شد. به طوریکه در این ماه پودر پی وی سی گرید S65 در بورس کالا تا حدود 17 درصد رقابت را تجربه نمود و در هفته دوم آبان قیمت سقف بورس برای اولین بار حتی از قیمت ترکیه نیز بالاتر معامله شد. این درحالیست که رقابت های PVC از تیر ماه تا آبان ماه از 5 درصد فراتر نرفته و معمولا زیر 3 درصد بود. نکته قابل توجه این است که در هفته ی پایانی پی وی سی نقدی تحویل فوری رقابتی تا 17 درصد را متحمل شد و در همین هفته سلف های یکماهه بندرامام و غدیر به مچینگ رفت و با قیمت پایه معامله شد. این دقیقا عطش انباشته جدی بازار برای مواد اولیه فوری را می رساند.

 

بسیار دشوار است که تقارن کاهش قیمت پایه با عرضه ی کم در بورس را تصادفی ببینیم بخصوص درست در زمانی که صادرات پودر PVC به ترکیه به شدت در حال انجام بوده است.

قیمت بازار آزاد اما مقاومت بیشتری در مقابل کاهش قیمت از خود نشان داد که آن هم واضح است که نتیجه کمبود عرضه در بازار بود.

به عنوان مثال قیمت S65 اروند در بازار آزاد از 55000 تومان در ابتدای ماه به 52500 تومان در 30  آبان رسید. یعنی در این بازه فاصله 5800 تومانی خود از قیمت میانگین بورس را به 7200 تومان رساند و در مقابل کاهش حدود 10 درصدی قیمت میانگین تنها 4.5 درصد کاهش داشت.