تأثیر رنگ در طراحی فضای داخلی

تأثیر رنگ‌ بر طراحی فضای داخلی

یکی از نقش‌های اساسی معماری، فراهم آوردن محیط‌هایی است که رفاه روانی ساکنان را فراهم می‌کند. این نقش به این دلیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در جامعه مدرن، بیش از هفتاد درصد از عمر انسان در داخل خانه سپری می‌شود. طراحی فضای داخلی عامل بسیار مهمی است که بر افراد چه از نظر عملکردی و چه از نظر روانشناختی تأثیر می‌گذارد. رنگ‌ها بخش جدایی‌ناپذیر دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم و تأثیر رنگ‌ها بر درک انسان از محیط انکارناپذیر است. هم‌چنین یکی از مهم‌ترین عناصر یک فضای داخلی به شمار می‌روند، بنابراین عامل کلیدی در شکل گیری فضای مناسب برای زندگی و کار می‌باشند.

تحقیقات متعدد ثابت کرده است که رنگ‌ها تأثیر روانی و فیزیولوژیکی شدیدی بر افراد دارند، به همین دلیل مهم است که بدانیم رنگ‌های مختلف چگونه بر افراد تأثیر می‌گذارند. این شبیه حالتی است که یک فرد وقتی هوا آفتابی است چقدر احساس شادی می‌کند و در یک روز بارانی چقدر احساس ناراحتی می‌کند. رنگ،  این انرژی را دارد که بر احساسات و فرآیندهای شناختی تأثیر بگذارد. تجربه، خاطرات، تفاوت‌های فرهنگی بر درک رنگ تأثیر می‌گذارد، یعنی همان رنگ می‌تواند بر افراد مختلف تأثیر متفاوتی بگذارد و تمام این عوامل باعث پیچیدگی موضوع تأثیر رنگ‌ها بر روی افراد می‌شود.

هنگام طراحی فضای داخلی، داشتن تجربه کار با رنگ‌ها ضروری است. یک معمار یا طراح داخلی باید تأثیر رنگ‌ها، تأثیرات روانی ناشی از رنگ‌های خاص را در افراد درک کند و بنابراین باید بداند که در کجا می‌توان آن را اجرا کرد تا ترکیبی مناسب برای هر موقعیت به دست آورد. ترکیب رنگ‌ها و استفاده از آن‌ها در طراحی فضای داخلی می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی بر بیننده داشته باشد.

نگ‌ها در یک فضا می‌توانند باعث ایجاد احساس راحتی و آرامش شوند، در حالی که از سوی دیگر، به‌کارگیری رنگ‌های نامناسب می‌توانند باعث ایجاد احساس آزار و ناراحتی شوند. آن‌ها ابزار بسیار قدرتمندی در طراحی داخلی هستند، بنابراین می توانند تصورات مختلفی درباره محیط در ذهن افراد ایجاد کنند. در صورت انتخاب نامناسب رنگ، یک اتاق کوچک ممکن است بزرگتر یا کوچک‌تر به نظر برسد. وقتی معماری به خودی خود اجازه تغییر و انعطاف را نمی‌دهد، یکی از مهم‌ترین راه حل ها رنگ‌ها می‌باشند و نباید تأثیر رنگ‌ها را نادیده گرفت.

با توجه به آنچه گفته شد، این مقاله به طور خاص به تأثیر رنگ‌ها بر روی کاربران فضاهای خاص پرداخته است و در مورد تأثیر انتخاب رنگ هم در طراحی فضای داخلی و هم در فضاهای عمومی صحبت خواهیم کرد. اثرات روانشناختی طراحی فضای داخلی اداری، بیمارستان و کلاس درس به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

رنگ را می‌توان به عنوان «احساسات مختلف در چشم در نتیجه نحوه انعکاس یا انتشار نور اشیاء» تعریف کرد. در قرن هفدهم، ریاضیدان و فیزیکدان معروف سر آیزاک نیوتن آزمایش‌های متعددی انجام داد تا ثابت کند رنگین کمان از تمام رنگ‌های موجود تشکیل شده است. او اتاق را تاریک کرد و نور را فقط از یک سوراخ کوچک عبور داد و منشوری را در مقابل آن قرار داد. او موفق شد هر هفت رنگ را روی زمینه سفید منعکس کند و آن‌ها را طیف مرئی نامید. این رنگ‌ها عبارتند از قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش. چرخه رنگ یا دایره‌ی رنگ ابزار اصلی برای ترکیب رنگ‌ها است، شکل زیر اولین نمودار رنگ دایره ای است که توسط سر آیزاک  نیوتن در سال ۱۶۶۶ طراحی شد. رایج ترین نسخه، چرخه‌ی ۱۲ رنگی بر اساس مدل رنگی RYB است.

 

در طبیعت، سه رنگ اصلی وجود دارد: قرمز، زرد و آبی. رنگ های ثانویه از ترکیب این سه رنگ به وجود می‌آیند. به عنوان مثال ترکیب آبی و زرد به رنگ سبز، ترکیب قرمز و زرد به رنگ نارنجی و ترکیب آبی و قرمز به رنگ بنفش منجر می‌شود. با حرکت در چرخه‌ی رنگ، هارمونی بین رنگ‌های همسایه قابل مشاهده است. رنگ‌هایی که در کنار هم قرار دارند را رنگ‌های هماهنگ می‌گویند. رنگ‌های دایره‌ای رو به روی هم را رنگ‌های مکمل یا متضاد می‌گویند. علاوه بر این، چرخه‌ی رنگ به دو رنگ گرم و سرد تقسیم می‌شود.

RYB Model

از هفت رنگی که طیف رنگی قابل مشاهده ما را تشکیل می‌دهند قرمز، نارنجی، زرد و برخی سایه‌های رنگ سبز را رنگ‌های گرم می‌دانند. رنگ‌های گرم به عنوان رنگ‌های پرانرژی و پررنگ تعریف می‌شوند، بنابراین می‌توانند اثرات مثبت و منفی داشته باشند. با استفاده از تأثیر رنگ‌های گرم، می‌توان چیزی را برجسته کرد، اما استفاده بیش از حد آن‌ها، باعث می‌شود فضا شلوغ به نظر برسد. رنگ‌های گرم سیستم عصبی را تحریک می‌کنند، بنابراین تحت تأثیر آن‌ها، ضربان قلب، فشار خون و همچنین تنفس افزایش می‌یابد.

رنگ‌های سبز، آبی، نیلی و بنفش از طیف رنگی قابل مشاهده ما به عنوان رنگ‌های سرد در نظر گرفته می شوند. آنها اثری متضاد با رنگ‌های گرم دارند. آنها هم‌چنین با کاهش نبض، فشار خون و سرعت تنفس بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. در بیمارستان‌های خاصی آزمایش‌هایی با اتاق‌های آبی انجام شد که متوجه تأثیر رنگ آبی شدند که این رنگ اثر آرام‌بخشی دارد. رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری جزو رنگ‌های خنثی محسوب می‌شوند.

اثرات روانشناختی رنگ‌ها

رنگ‌ها به طور مستقیم بر خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارند و بنابراین بخش مهمی در زندگی او ایفا می‌کنند. انسان تا حد زیادی یک موجود بصری است. او حدود 87 درصد از تمام اطلاعات حسی را از طریق دنیای رنگ‌ها به دست می‌آورد. ثابت شده است که واکنش افراد به رنگ‌های خاص متفاوت است و تأثیر رنگ‌ها می توانند حالات احساسی متفاوتی را در انسان ایجاد کنند. رنگ‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی افراد دارند و تا حد زیادی رنگ‌ها به طور مستقیم بر عادات و زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. هر فردی طیف رنگ های مورد علاقه خود را دارد که نشان دهنده شخصیت اوست.

روانشناسان به این نتیجه رسیدند که رنگ‌ها می توانند با احساسات خاصی در افراد مرتبط باشند. هنگام طراحی فضاهای زندگی و کار، احساس یک عنصر مهم است. هنگام طراحی فضای داخلی بسیار مهم است که بدانیم رنگ‌های خاص چه اثرات و احساساتی را ایجاد می‌کنند. در مقاله‌ برخی از رنگ‌های اصلی مورد استفاده در طراحی فهرست شده و تأثیر رنگ‌ها با احساسات و نمادگرایی توضیح داده شده است.

 قرمز پرانرژی‌ترین و موردتوجه‌ترین رنگ در طیف است. این نشان‌دهنده اشتیاق، عشق، گرما، هیجان، قدرت، انرژی و غیره است. رنگ قرمز به دلیل تأثیر قدرتمندی که بر سیستم عصبی دارد، توجه را به خود جلب می کند و اشیاء یا تصاویر را جلوی چشم می‌آورد. در بین رنگ‌های گرم قرمز قوی‌ترین است، بنابراین می‌تواند در طراحی فضای داخلی، محیط را به ظاهر فشرده و کوچک نشان دهد.

آبی رنگ هماهنگی و آرامش است، اما می‌توان آن را سرد، بی احساس و غیر دوستانه هم تشخیص داد. از قدیم الایام نماد ایمان، امید و وفاداری بوده است. از نظر فیزیولوژیکی، بر آرامش سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، نبض و فشار خون را کاهش می‌دهد، اما تمرکز را افزایش می‌دهد.

زرد با شادی، خوش بینی و گرما همراه است. این رنگ شادترین رنگ در طیف مرئی در نظر گرفته می‌شود. زرد تمرکز و هوشیاری را تشویق می‌کند. علاوه بر این استفاده از این رنگ در طراحی فضای داخلی ، تأثیر مفیدی بر سیستم عصبی دارد، فشار خون، ضربان قلب و تنفس را تحریک می‌کند.

نارنجی یک رنگ محرک است که هم تأثیر رنگ قرمز و هم ویژگی‌های شاد زرد را دارا است. با آفتاب و میوه های با طراوت در ارتباط است. رنگ نارنجی اشتها را بهبود می‌بخشد، قلب را تحریک می کند و برای درمان افسردگی مفید است.

طراحی فضای داخلی

 سبز رنگ طبیعت، آرامش بخش و با طراوت است. قدرت شفابخشی بالایی دارد که یکی از دلایل اصلی استفاده از این رنگ در طراحی فضای داخلی بیمارستان‌هاست. نور سبز، فشار را کاهش می‌دهد، رنگ سبز بی‌خوابی را برطرف می‌کند و سبز کم رنگ آرامش بخش‌ترین رنگ در این طیف است.

بنفش اغلب به عنوان یک رنگ مرموز شناخته می‌شود. امواج نور بنفش، بر مغز تأثیر می گذارد  و اثری طراوت بخش و ضدعفونی کننده دارد. همچنین با بررسی تأثیر رنگ  بنفش روی بدن متوجه شده‌اند که این رنگ متابولیسم را تنظیم می کند و گرسنگی را سرکوب می‌کند.

سیاه و سفید رنگ مشکی ترکیبی از همه رنگ ها است. نماد قدرت، رمز و راز و مرگ است. این رنگ دوستانه نیست، بنابراین می‌تواند باعث تغییرات خلقی شود و محیطی نامطلوب ایجاد کند. از سوی دیگر رنگ سفید نمادی از بی‌گناهی، خلوص و حقیقت است. تمیز، بهداشتی و استریل است و محیطی آرام بخش ایجاد می‌کند. رنگ سفید دارای تعادل یکسانی از تمام رنگ‌های طیف است که هم جنبه‌های مثبت و هم منفی همه رنگ‌ها را نشان می‌دهد. درک تأثیر رنگ‌ها و ارتباط آنها با احساسات و معانی خاص بسیار مهم است.

بسیاری از رنگ‌ها، جزء رنگ‌های اصلی محسوب نمی‌شوند ولی برای طراحی فضای داخلی به خصوص درب و پنجره‌های خانه کاربرد دارند. برای مثال رنگ های چوب به دلیل اینکه برگرفته از طبیعت هستند گرمای بیشتری به فضا می‌بخشند به خصوص رنگ چوب‌هایی مانند چنار، بلوط، آبنوس که علاوه بر رنگ قهوه‌ای، طیفی از رنگ زرد و نارنجی در آن دیده می‌شود. ولی چوب‌هایی مانند افرا، تبریزی و روسی دارای طیف سفید و کرم هستند به همین خاطر سردی بیشتری دارند و برای فضاهای کوچک به‌دلیل اینکه باعث می‌شوند فضا بزرگ‌تر به نظر برسد مناسب‌تر است.

رنگ قهوه‌ای هم ترکیبی از رنگ قرمزی، نارنجی و سیاه است. این رنگ یادآور عناصر طبیعت( خاک و چوب) در ذهن انسان است و تعلق، ثبات و امنیت را در ذهن تداعی می کند. رنگ قهوه‌ای در طراحی دکوراسیون داخلی به خصوص برای کابینت‌ها، در وپنجره‌ها کاربرد دارد و ترکیب رنگ کرم قهوه‌ای برای دکوراسیون داخلی یکی از محبوب ترین ترکیب رنگ‌ها در خانه‌های ایرانی است.

‌شرکت سی‌فور هم با توجه به اینکه تولیدکننده پروفیل‌های رنگی می‌باشد، سعی کرده برای انتخاب رنگ‌ها مسائل روانشناختی مربوط به رنگ‌ها و نیاز بازار را در نظر بگیرد. برای مثال رنگ شامپاینی و یا رنگ دودی برای پنجره‌های دوجداره به دلیل اینکه متالیک هستند و زیبایی خاصی به ساختمان می‌بخشند بسیار مورد تقاضا هستند. و یا رنگ‌های طرح چوب و قهوه‌ای هم به دلیل اینکه برگرفته از طبیعت هستند و حس خوبی در افراد القا می‌کنند طرفداران خاص خود را دارند.

 در صورتی که شما علاقه‌مند به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید می‌توانید به مقاله پروفیل رنگی upvc مراجعه کنید.

استفاده از رنگ در طراحی فضای داخلی

فضاهای مسکونی نقش مهمی در زندگی روزمره افراد دارند. نحوه طراحی فضایی که در آن زندگی می‌کنیم تأثیر مشخصی روی ما دارد. علاوه بر انتخاب وسایل مناسب، رنگ‌های اجرا شده در طراحی فضای داخلی ممکن است تصور کلی  در ارتباط با آن فضا را تغییر دهد. همچنین هدف یک فضا ممکن است انتخاب رنگ‌های مناسب را مشخص کند.

کاربرد رنگ‌ها در خانه

ممکن است به آب و هوا بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از رنگ های گرم، سرد یا خنثی می تواند به آب و هوا، جهت گیری و درجه فعالیت‌ها بستگی داشته باشد. برای مثال، تأثیر رنگ‌های گرم در آب و هوای سردتر قابل قبول‌تر هستند، در حالی که رنگ‌های سرد بیشتر در مناطق با آب و هوای گرم استفاده می‌شوند. جهت اتاق‌ها نیز باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر اتاقی رو به شمال است، استفاده از رنگ‌های گرم توصیه می‌شود، در حالی که برای اتاق های رو به جنوب، استفاده از رنگ‌های سرد توصیه می شود.

همانطور که قبلاً ذکر شد، رنگ‌ها بر خلق و خوی افراد و فعالیت های انجام شده تأثیر می‌گذارند. رنگ‌های گرم هیجان را تحریک می‌کنند و افراد را برای انجام فعالیت‌ها ترغیب می‌کنند، در حالی که رنگ‌های سرد باعث آرامش و تفکر می‌شوند.

قرمز به عنوان یکی از گرم‌ترین رنگ ها بسیار انرژی‌بخش است، اما می تواند باعث برانگیخته شدن احساسات و ناراحت کننده باشد. به همین دلیل با توجه به تأثیر رنگ قرمز، این رنگ برای اتاق خواب یا اتاق‌هایی که می‌خواهیم آنجا آرامش داشته باشیم مناسب نیست. از طرفی می‌توان از رنگ قرمز در طراحی آشپزخانه و اتاق ناهارخوری استفاده کرد، زیرا مشخص است که این رنگ اشتها را تحریک می‌کند. رنگ‌هایی مانند قرمز باید با دقت به‌کار گرفته شوند و به عنوان جزییات در طراحی فضای داخلی خانه استفاده شوند.

رنگ زرد خوش‌بینی و نگرش مثبت را تحریک می‌کند، با این حال می‌تواند آزاردهنده باشد. همانطور که رنگ قرمز، باید با دقت استفاده شود. در مورد رنگ‌های روشن‌تر مانند زرد و نارنجی نیز به همین صورت عمل کرد. این رنگ‌ها ممکن است از نظر بصری فضا را گسترش دهند و می‌توانند به عنوان جزئیات در تمام اتاق‌های یک آپارتمان استفاده شوند. اما این رنگ‌ها نباید برای رنگ آمیزی کل اتاق‌ها استفاده شوند، زیرا ممکن است برای افراد خوشایند نباشد..

آبی معانی زیادی دارد، اما در درجه اول احساس وضوح، نظم و آرامش را تحریک می‌کند. این رنگ مخصوصاً برای اتاق مطالعه مفید است، اما برای اتاق خواب هم نیز انتخاب خوبی است زیرا حس آرامش و سکوت را تحریک می‌کند. تأثیر رنگ سبز هم مانند رنگ آبی است و به شدت به طبیعت نیز مرتبط است، بنابراین اثر آرام بخشی آن بسیار قوی است.از سوی دیگر، آبی و سبز در بعضی افراد می‌توانند احساسات منفی ایجاد کنند، بنابراین استفاده از آن در طراحی فضای داخلی  نیاز به دقت دارند.

رنگ‌های خنثی تأثیر روانی شدیدی ندارند، با این حال، این رنگ‌ها برای استفاده در اتاق‌هایی با اهداف مختلف ایده‌آل است. رنگ های سفید، بژ و خاکستری را می توان در اتاق خواب و اتاق نشیمن، آشپزخانه و حمام استفاده کرد. آن‌ها بسیار انعطاف پذیر و سازگار هستند. البته بیشتر اتاق‌ها فقط با یک رنگ طراحی نمی‌شوند. نحوه قرار گرفتن رنگ ها در کنار هم بسیار قابل توجه است، بنابراین استفاده مناسب از رنگ‌ها می‌تواند اثرات روانی و عاطفی قابل توجهی ایجاد کند. هم‌چنین در طراحی فضای داخلی خانه، عوامل ذهنی استفاده‌کنندگان از فضا نیز مهم است.

تأثیر رنگ در فضاهای مسکونی

استفاده از رنگ در فضاهای غیر مسکونی

اگرچه مرکز توجه طراحی داخلی اغلب روی فضاهای مسکونی است، اما مطمئناً نیازی نیست که به محیط خانه محدود شود. سبک زندگی امروزه حکم می‌کند که افراد ساعات زیادی را در موقعیت‌های کاری، خرید و همچنین صرف غذا در بیرون از منزل، مسافرت و اقامت در هتل‌ها بگذرانند. محیط غیر مسکونی باید به خوبی محیط خانه برنامه ریزی شود.

تأثیر رنگ‌ها در طراحی فضاهای عمومی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است، این به معنای ادارات، بیمارستان‌ها و مدارس است. طراحی داخلی اداری به ماهیت کار بستگی دارد. بنابراین، طراحی داخلی دفتر وکالت با دفتر شرکت فناوری اطلاعات متفاوت است. یکی از اهداف اصلی طراحی داخلی فضاهای کاری، دستیابی به محیط کاری خلاقانه و موثر است که بهره وری کاری کارکنان را افزایش دهد و در عین حال راحت باشد.

ثابت شده است که طراحی فضای داخلی کاری بر عملکرد شغلی و ارتباطات تأثیر می‌گذارد. یک سری مطالعات تجربی به منظور درک بهتر تأثیر رنگ‌ها بر روی افراد انجام شده است. این آزمایشات در طول ۲۰ سال گذشته در یک فضای اداری سرپوشیده انجام شده است تا تأثیر رنگ‌ها بر بهره وری و وضعیت کارمندان به طور دقیق مشخص شود. اولین مورد از سری آزمایش‌ها بر عملکرد تایپ متون بسته به رنگ دفتری که در آن انجام می‌شود متمرکز است. رنگ قرمز یا آبی.

هجده زن و هجده مرد بالای ۱۸ سال به چهار گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول در طول کل آزمایش در دفتر قرمز باقی می‌مانند، گروه دوم در کل آزمایش در دفتر آبی باقی می‌مانند، برای گروه سوم این آزمایش از اتاق قرمز شروع می‌شود و به اتاق آبی ختم می‌شود، در حالی که گروه آخر از اتاق آبی شروع می‌شود و در اتاق قرمز به پایان می‌رسد.در اتاق قرمز یا آبی تمام دیوارهای هر دو دفتر کاملاً به رنگ مناسب، قرمز یا آبی رنگ شده است.

این کار شامل یک متن برای تایپ مجدد و همچنین یک پرسشنامه بود که باید پس از تایپ توسط هر شرکت کننده پر شود. بیشترین تعداد خطاهای تایپی توسط گروهی که دفاتر را تغییر می‌دهند، یعنی افرادی که از دفتر آبی به دفتر قرمز می‌روند و یا برعکس، رخ داده است. از پاسخ‌های پرسشنامه می توان نتیجه گرفت که دفتر قرمز با اضطراب و آبی با افسردگی مرتبط است. شرکت کنندگانی که هم دفتر خود را تغییر دادند، به طور فزاینده ای هیجان زده شدند.

آزمایش مهم دیگری تأثیر رنگ‌های اصلی را آزمایش کرد، دایره رنگی Munsell (سبز، آبی، بنفش، قرمز، زرد و نارنجی) و سه رنگ خنثی (سفید، خاکستری و بژ) همچنین اثر ترکیب برخی از رنگ‌ها نیز مشاهده شد. افراد مورد آزمایش، دانشجویان روان‌شناسی از دانشگاه تگزاس، آستین، ۳۳۴ زن و ۳۴۱ مرد با میانگین سنی ۱۸.۸۹ سال بودند. همه ۹ دفتر با مبلمان و نور یکسان، با همان اندازه اما با رنگ‌های مختلف مجهز بودند.

همه سه پرسشنامه متفاوت را پر کردند که بر اساس آنها سطح تمرکز و تأثیر رنگ‌ها بر احساسات و بهره‌وری بعداً ارزیابی شد. نتیجه‌گیری شد که افراد در اتاق‌های رنگ روشن نسبت به افراد در اتاق‌های تاریک خطای بیشتری داشتند. مردها اظهار داشتند که در دفاتر با اشباع رنگ بیشتر، افسردگی، سردرگمی و عصبانیت بیشتری را احساس می‌کنند، در حالی که زنان در اتاق‌هایی که رنگ‌های اشباع کمتری دارند، همین احساس را پیدا می‌کنند. افراد کمترین بهره‌وری را در دفاتر نارنجی و بنفش داشتند. با وجود اینکه رنگ سفید در طراحی فضای داخلی به ویژه در سبک مینیمالیست مورد پسند است، اما بیشترین خطا را در حین کار در این فضا داشتند.

بر اساس این مطالعات، یافته‌ها نشان داد که طرح رنگ به تنهایی ممکن است بر خلق و خوی سرنشینان تأثیر بگذارد. با این حال، هیچ ارتباطی بین خلق و خوی کارگر و عملکرد کارگر یافت نشد. بر خلاف تصور رایج، ویژگی‌های خلقی مثبت به بهره‌وری بالاتر منجر نشد. این نشان می دهد که رنگ ممکن است تأثیرات متفاوتی بر خلق و خو و عملکرد داشته باشد. تفاوت در ادراک و ترجیح بین زن و مرد نیز منعکس شد.

حوزه بعدی که مورد مطالعه قرار گرفت تأثیر رنگ‌های به کار رفته در طراحی فضای داخلی بیمارستان است. در طراحی بیمارستان باید طیف وسیعی از کاربران را در نظر گرفت، از بیماران، همراهان تا کارمندان. برای بیماران و همراهان، بیمارستان‌ها محیط‌های استرس‌زا هستند. مطالعه انجام شده در انگلستان نشان‌دهنده پیشرفت در بهبود بیمارانی است که در اتاق‌های بازسازی شده مانده‌اند، در مقایسه با بیمارانی که در اتاق‌های قدیمی مانده‌اند. رنگ‌ها و نور در بیمارستان‌ها ممکن است تأثیر زیادی بر وضعیت بیماران داشته باشد.

به همین دلیل انتخاب دکوراسیون، آثار هنری، طراحی فضای داخلی برای کاهش استرس از محیط بسیار مهم است. طراحی مناسب اتاق بیمار به ماهیت بیماری و سن بیمار بستگی دارد. به عنوان مثال، بیماران مسن‌تر و کسانی که بینایی ضعیفی دارند، رنگ‌های آرام و روشن مانند آبی را ترجیح می‌دهند. فضاهای محدود و رنگ های پر جنب و جوش ممکن است برای افراد دارای مشکلات روانی تأثیر منفی بگذارد. بر اساس این تحقیق به این نتیجه رسید که 45 درصد از بیماران مبتلا به مشکلات روانی رنگ‌های نارنجی و قرمز را دوست ندارند. استفاده از رنگ‌های پر جنب و جوش برای تازه‌سازی فضا و «مثبت» کردن آن همیشه تأثیر خوبی بر بیماران ندارد و ممکن است برای آنها بیش از حد تهاجمی باشد.

سطح استرس و میزان بهبودی بیماران قلبی عروقی بسته به رنگ‌های غالب در فضای داخلی اتاق در آزمایشی در دانشگاه فلوریدا مورد مطالعه قرار گرفت. بهبودی 39 بیمار بر اساس عوامل متعددی از جمله طول مدت اقامت، درک درد و سطح استرس مورد مطالعه قرار گرفت. محدوده سنی افراد ۲۶ تا ۸۹ سال بود. ده اتاق دو نفره بیمارستان به رنگ‌های سبز، نارنجی، بنفش و بژ رنگ‌آمیزی شد. هر یک از سه جنبه مورد مطالعه نیز با کمک پرسشنامه‌های تکمیل شده توسط هر یک از بیماران مورد آزمایش قرار گرفت.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق نتایج به دست آمده، رنگ بژ راحت‌ترین رنگ است و کمترین اضطراب را ایجاد می‌کند، در حالی که رنگ سبز نامناسب‌ترین رنگ است. رئیس آزمایش در پایان آزمون ایده‌ای را برای انجام تحقیقات مشابه بر روی تعداد بیشتری از موضوعات به منظور دستیابی به نتایج جهانی پیشنهاد کرد. در سال‌های بعد، تعدادی آزمایش با هدف نشان دادن تأثیر رنگ‌ها، از جمله در بیمارستان‌ها، با تمرکز کمی بر بهبودی بیمار انجام شد.

در مورد مدارس و دانشکده‌ها هم این تحقیقات انجام شده است . برای مثال یک تحقیق در دو مدرسه ابتدایی در استانبول برای نشان دادن تأثیر رنگ دیوارهای کلاس بر دانش آموزان انجام شد.  این آزمایش شامل ۷۸ کودک ۸ تا ۹ ساله بود. در مجموع از پنج رنگ برای رنگ آمیزی دیوارهای کلاس استفاده شد: قرمز، زرد، سبز، بنفش و آبی. آزمایش تمرکز دانش آموزان پنج هفته به طول انجامید، به موجب آن هر هفته یک رنگ جدید استفاده می شد. در هر دو مورد، در مدارس خصوصی و دولتی، رنگ بنفش بهترین بود. در حالی که رنگ دیوار قرمز بدترین نتایج را نشان داد.

کاربرد رنگ‌ها در خانه

پدیده رنگ، قرن‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است و تحقیقات متعددی در مورد درک تأثیر رنگ‌ها و راحتی بصری وجود دارد. رنگ‌ها نقش مهمی در دنیای طراحی و معماری دارند و با کاربری های مختلف فضا مرتبط هستند و تأثیر زیادی در زندگی انسان دارند. افرادی که با طراحی سر و کار دارند باید از تأثیرات مختلف رنگ‌ها اطلاع داشته باشند. در این مقاله برخی از ویژگی‌های اساسی رنگ‌ها و اهمیت آن‌ها در موارد مختلف ارائه شده است. معانی نمادین و روانشناختی رنگ و اجرای آن‌ها در طراحی فضای داخلی ارائه شده است. علاوه بر فضاهای مسکونی و اجرای ترکیب رنگی مناسب، فضاهای عمومی نیز مورد بحث قرار گرفته است. از طریق تعدادی مثال، یعنی آزمایش‌ها، نتیجه‌گیری در مورد تأثیرات مثبت و منفی رنگ‌ها بر کاربران آن فضا به دست آمده است که در این مقاله به آن اشاره شد.

در آخرین نتیجه نهایی سازمان ملی استاندارد ایران که با...

امروزه اتلاف انرژی یکی از مهمترین مسائل کشورهای جهان است...

1.  پروفیل پنجره  UPVC از لحاظ کیفی و همچنین از...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *